انتقال سایت کاخ سفید از دروپال به وردپرس

goo.gl/6Ys3N2

انتشار یک خبر برای توسعه دهندگان سایت های به خصوص دروپالی و وردپرسی تکان دهنده و جالب بود. خبر اینکه دولت ترامپ وب سایت whitehouse.gov را بر روی پلت فرم منبع باز وردپرس بازسازی کرده است. این سایت در هشت سال گذشته بر پایه سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و امن دروپال فعالیت می کرد.

هشت سال پیش، در اکتبر سال 2009، دولت اوباما سیستم مدیریت محتوای دروپال(Drupal) را برای قدرت بخشیدن به سایت کاخ سفید استفاده کرد که در آن زمان به عنوان یک برگ برنده بزرگ برای دروپال و نیز برای سیستم های متن باز اعلام شد.

حالا در انتهای سال 2017 میلادی در 15 دسامبر سایت کاخ سفید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس به جای دروپال استفاده کرد.

اگر چه در وب سایت کاخ سفید هیچ اطلاعیه رسمی برای این انتقال وجود نداشت، اما با یک نگاه ساده به کد HTML منبع سایت شواهد کافی نشان می دهد که وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، سایتهای وردپرس با استفاده از پیشوند wp  از دایرکتوری ها و قراردادهای نامگذاری فایل استفاده می کنند. البته برای طراحان سایت که احتمالا ابزار wappalyzer  بر روی مرورگر آنها نصب می باشد راحت تر متوجه این موضوع می شوند.

در سایت جدید با  افزونه Yoast SEO Premium  نسخه5.9.4  عملیات بهینه سازی برای موتورهای جستجو را انجام شده است.

با اینکه تم سایت بسیار ساده و بدون هیچگونه انیمیشن و یا گرافیک پیچیده ای هست اما چنین بر می آید که قالب منحصر به فردی برای سایت کاخ سفید انتخاب شده است و دیگر اینقدر صرفه جویی نخواستند بکنند که از قالب آماده استفاده کنند. نام قالب را هم whitehouse گذاشته اند.

به نظر می رسد انگیزه اصلی برای انتقال سایت کاخ سفید از دروپال به وردپرس مسئله پول و هزینه است. براساس یک گزارش در Washington Examiner ، تمام دلیل انتقال به وردپرس صرفه جویی در هزینه است. با برنامه نویسی مجدد سایت کاخ سفید با وردپرس 3 میلیون دلار ایالات متحده در سال در مالیات صرفه جویی می شود.

البته تغییر به ورد پرس شاید به خاطر حضور شخصیتی مانند Andrew Nacin مدیر توسعه وردپرس در سرویس دیجیتال کاخ سفید باشد. البته خودش در توییتی نوشته که من در این امر دخالت نکرده ام.

 I’ve joined the White House’s U.S. Digital Service

او درباره سایت وردپرسی کاخ سفید می گوید: "این یک سایت محتوایی مهم است و دارای مشخصات بالایی می باشد. اما از قابلیت های عمده ای برخوردار است که در جای دیگر دیده نمی شود؛ هیچ فرمی برای بازدیدکنندگان برای پر کردن یا بهره برداری از برنامه ها برای پردازش وجود ندارد."

به گزارش کارشناس خدمات فناوری اطلاعات رنگینه گرچه این سایت ساختار خوبی برای سرعت و کش اطلاعات به کار گرفته است. اما یک کارهای جزئی مهم برای توسعه سئوی آن باقی مانده است. بر اساس بررسی سایت کاخ سفید در زمان نگارش این مقاله با ابزار GTmetrix که برای بررسی مشکلات سرعت بارگزاری سایت استفاده می شود امتیاز سرعت بارگزاری صفحه اصلی سایت کاخ سفید 88 می باشد. نیز با سیستم سنجش YSlow امتیاز 75 به این سایت داده شده است.

whitehouse.gov gtmetrix report

همچنین بر اساس گزارشی که با ابزار سنجش سئوی Woorank اخذ شد. سایت کاخ سفید که اخیراً بر اساس وردپرس بازنویسی شده است رتبه 85 را آورده است که رتبه خوبی است و البته قابل ارتقا با یک سری کارهای ساده می باشد. به عنوان مثال متا تگ description در صفحه نخست استفاده نشده است.

whitehouse.gov woorank report

 

درباره سایت کاخ سفید خوب است بدانیم که این سایت نیز مانند بسیاری از سایت های بین المللی هوشمند از محتوای بر اساس مکان بازدیدکننده استفاده میکند. بدین معنا که وقتی از ایران سایت کاخ سفید بازدید می شود اخبار آمریکا درباره ایران تاکید می شود و مثلا در اسلایدشو آن خبری درباره ایران است اما اگر بازدیدکننده آمریکایی سایت خانه سفید را مشاهده نماید اطلاعات درباره آمریکا را بیشتر مشاهده می کند.

کارشناس پایگاه فناوری اطلاعات رنگینه می گوید: "هر چند استفاده از وردپرس برای سایت مهم کاخ سفید امتیاز بزرگی برای این سیستم مدیریت محتوا خواهد بود اما باید توجه به این نکته را داشت که سایتی که مدیر توسعه وردپرس برای کاخ سفید میزند با سایتی که یک طراح سایت تازه کار برای یک شرکت یا سازمان می زند قطعا از لحاظ امنیت و توسعه متفاوت است.

با بررسی اجمالی که من کردم راه های احتمالی برای نفوذ به سایت کاخ سفید به صورت اختصاصی بسته شده است. به عنوان مثال صفحه ورود به سایت که با فایل wp-login.php انجام می شود کلا از دسترس خارج شده است. و جالب اینجاست که برای دسترسی به صفحه ورود با یک پیام غیر حرفه ای عدم دسترسی مواجه شدم اما برای دسترسی به صفحاتی که باید صفحه عدم دسترسی وردپرس یا یک صفحه طراحی شده برای همین سایت ظاهر شود، پیامی ظاهر می شود که بیان می کند سایت کاخ سفید از دسترس خارج شده است. شاید این مشکلات موقتی و در ابتدای کار سایت کاخ سفید باشد اما از تیم مدیر توسعه پلتفرم وردپرس بعید است. شاید در آمریکا و کاخ سفید هم مفهومی به معنای ماست مالی وجود داشته باشد!

باید به این نکته توجه داشت که وردپرس در سال های اخیر پیشرفت خیلی زیادی داشته است. چندسال پیش صاحبان سایت ها از هک شدن سایت وردپرسی خود نالان و نگران بودند. اما امروزه با نسخه های پایدار و با امنیت بیشتر این انتقال ها از وردپرس به دروپال کمتر دیده می شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که به خاطر راحتی بسیار زیاد نصب و راه اندازی سیستم های وردپرس طراحان سایت وردپرسی زیادی را دیده ام که وقتی میخواهند یک امکان جدید را به وردپرس اضافه کنند که در افزونه های وردپرس نیست در کار می مانند. بنابراین توصیه من به صاحبان سایت این است که اگر برای سایت وردپرسی خود ایده های بزرگی دارند حتما با توسعه دهندگان حرفه ای این سیستم قرارداد ببندند. در غیر این صورت سایت های 150هزار تومانی زیبای وردپرس به وفور یافت می شود. "

تصویری که کارشناس پایگاه فناوری اطلاعات رنگینه برای ما از این صفحات ارسال کرده است در زیر آمده است:

صفحه خطای 403 سایت کاخ سفید

 

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز(Open Source) می باشد که توسط جامعه داوطلبانی از سراسر جهان توسعه می یابد. کد این پروژه به صورت رایگان در اختیار همه هست و هر کسی می تواند برای خود راه اندازی کند و یا تغییر و توسعه دهد.

جامعه وردپرس یک جامعه پرطرفدار می باشد و امروزه 25 درصد یا بیشتر از سایت ها بر پایه این سیستم مدیریت محتوا ساخته می شود. ورپرس در آخرین بروزرسانی خود تا ابتدای سال 2018 میلادی با ارائه نسخه 4.9.1 که در تاریخ 29 نوامبر 2017 ارائه شد یک سری اصلاحات امنیتی و توسعه را ارائه کرد. البته در همین سال  گذشته میلادی(2017) وردپرس نسخه اصلی 4.8 را نیز ارائه کرده بود که هر دو نسخه جدید ویژگی های جدیدی برای آسانتر کردن استفاده از وردپرس و مدیریت آن و نیز توسعه در پایداری و امنیت این پلت فرم را به همراه داشت.

وردپرس به عنوان یک پروژه متن باز از اطلاعات و درخواست های میلیون ها سازمان که از آن استفاده می کردند برای توسعه خود بهره برد و شاید این سیستم مدیریت محتوا در آینده از سایت جدید خانه سفید نیز بهره هایی از این دست ببرد.

 

منبع برخی اطلاعات این مقاله: سایت eweek


 

وردپرس کار هستید؟ با ووکامرس هم کار می کنید؟

 

شما 2 امتیاز داده اید. تعداد امتیازدهندگان: 4166
مسیر کوتاه: rangine.ir/node/1157